Resedagbok Australien 2003

17/3 Flyg till Perth

Matarbussen som skulle köra oss till flygbussen kom inte och vi insåg att vi skulle missa bussen och kanske planet. Vi fick pengarna tillbaka av receptionisten på Toad Hall och tog en taxi på gatan istället. Det kostade 38 AUD så det var bara obetydligt dyrare än med flygbussen. Trafiken flöt bra så vi kom fram till flygplatsen i god tid. Flygningen tog knappt 4 timmar och vi förflyttade oss ungefär 4000 km och en tidszon västerut. Man vänjer sig aldrig vid de enorma avstånden i Australien. Vi var glada att vi inte åkte buss eller tåg till Perth.

På flygplatsen i Perth kostade det 3 AUD att låna en bagagevagn och man fick bara 20 cent tillbaka. Medan vi väntade på flygbussen tänkte jag lura systemet och ”sålde” vår bagagevagn till ett äldre par för 2 AUD. De fattade inte att man bara fick 20 cent tillbaka och trodde att jag lurat dem. Gubben hötte med näven och levererade en lång rad italienska svordomar när de gick. Så mycket hade jag för att försöka vara snäll!

Vi köpte tur och returbiljett på flygbussen. Vi fick en liten rundtur i Perth genom att bussen släppte av de flesta andra före oss. Britannia YHA i Northbridge var ganska stort och byggt i gammal brittisk stil. Vi fick ett fräscht tvåbäddsrum med fönster mot gatan. Stället var helt och rent men kanske lite väl stort och opersonligt. Det var en bra bit från rummet till toaletter och duschar.

Nu var vi rejält hungriga så vi gick till Han’s Café som låg i samma hus som Britannia. De hade asiatisk mat och mycket humana priser. Jag valde seafood laksa och Bernhard japanska nudlar med grönsaker. Till det drack vi varsin öl. Det hela gick bara på 24 AUD.

Runt hörnet, bara 100 meter från Britannia, låg det mindre Northbridge YHA. Vi bad att få titta runt och stället verkade ha betydligt mer atmosfär än Brittania. Dessutom fanns det ett dubbelrum med dusch och toalett för bara 55 AUD. Det vore kanske trevligare att bo här när vi kom tillbaka till Perth efter turen till Exmouth. Vi ringde till Adventure Tours Australia och bekräftade resan till Exmouth. Tillbaka skulle vi åka med expressbuss som ingick i priset. Vi hade hoppats kunna stanna på vägen men biljetten var direkt och inte ombokningsbar. Det fick bli sex dagar i Exmouth istället.

Vi var rejält trötta av tidsomställningen och för många sena nätter. Vi höll oss vakna med en promenad i centrum som bara låg 500 meter från Northbridge. Vi hittade en välsorterad fotoaffär och köpte film och dyra reservbatterier till systemkameran. Fotoaffären hade till och med ett komplett Manfrotto QT Panoramakit! På varuhuset Myer förälskade Bernhard sig i ett par sandaler men lät bli att handla.

18/3 Sol och bad i Cottesloe

Vi passade på och åt den frukost som ingick i rumspriset. Vi fick kaffe, juice, toast och flingor med mjölk. I matsalen var TV:n på och i en extra nyhetssändning fick vi se att USA hade börjat anfallet på Irak. Det kändes lite egendomligt att tänka på krig och elände när vi befann oss i paradiset. Här i Australien är folk i allmänhet mot att man deltar i kriget och det finns en rädsla för att man skall drabbas av terroristdåd.

Vädret var fint och vi beslöt oss att sola och bada idag. Vi började dock med att gå till YHA Northbridge för att se rummet vi var nyfikna på. Det låg en trappa upp in mot gården, hade en dubbelsäng och en våningssäng. Det fanns också ett litet skrivbord. Vi slog till och bokade oss för vår sista vecka i Australien.

Enligt en av Bernhards kollegor som bott i Perth så var Cottesloe Beach (web cam) ett av de bästa ställena att bada på. Vi gick till pendeltågstationen och åkte mot Fremantle. Cottesloe låg några hållplatser norr om Fremantle och det var bara runt en kilometer att gå. Vädret var lite blåsigt men det var varmt och skönt i solen. Här fanns en badvakt och flaggor som markerade var man säkert kunde bada. Det var kul att bada i de stora vågorna och ibland for vi iväg och stod på huvudet i bränningarna. Det gäller att ha lite vattenvana och inte drabbas av panik när man for iväg under vattnet. Några japanskor badade utanför flaggmarkeringarna och blev tillsagda av badvakten.

Cottesloe Beach

Solen brände rätt ordentligt så vi flyttade in i skuggan efter några timmar. I ett hus direkt vid stranden fanns omklädningsrum och duschar. Vi blev snart hungriga och gick till en av restaurangerna på strandpromenaden. Stället var trevligt men lite dyrt så det fick bli hamburgare. Cottesloe Beach Hotel såg trevligt ut. Här kanske vi skulle kunna bo när vi kommer tillbaka till Perth?

Jag hade upptäckt att min vänstra armbåge svullnat, värkte och var varm och röd. Jag hade fått torr hud på armbågen och rivit mig några dagar tidigare. Jag hade med mig antibiotika men den var tänkt att ta till vid magsjuka och var inte riktigt rätt sort. Att åka iväg ut i ödemarken var inte lämpligt med en sådan armbåge. Som tur var hittade vi Central City Medical Center som låg i anslutning till pendeltågsstationen. Receptionisten klämde in mig hos dr Wolman klockan 19. Vi gick en sväng till Myer för Bernhard hade bestämt sig för att han bara måste ha de snygga sandalerna trots att de kostade 130 AUD.

Dr Wolman konstaterade snabbt att jag hade bursit (slemsäcksinflammation) och skrev recept på antibiotika och antiinflammatoriskt läkemedel. På vägen tillbaka till Britannia YHA låg Busy Bee Chemist News & Lotto som hade öppet sent. Läkarbesöket och medicinen kostade 93 AUD så jag kom ganska lindrigt undan. Svenskar har rätt att få Australiensiska sjukförmåner men då måste man ha registrerat sig och skaffat ett Medicard först.

Resten av kvällen ägnade vi åt att tvätta och skriva dagbok. De grejer som vi inte behövde ha med oss till Exmouth magasinerade vi på YHA Northbridge i en av våra svarta fraktsäckar. Under kvällen gjorde vi också en backup av alla bilder vi tagit och vår e-post. Det var mer än 6 GB bilder och filer så det tog evigheter att göra backup. Vi ville kolla vår e-post innan vi lämnade Perth. Så vi stoppade ned datorn i ryggsäcken och gick till The Virus Lounge Café medan datorn brände en cd-skiva. Jag köpte några extra cd-skivor och killen bakom disken blev minst sagt förvånad när han insåg vad vi höll på med. Jag älskar min iBook!