På tur med buss i Malaysia

12/4 Snorklingstur med Razak

Vi lyckades trots tuppen sova ända till klockan nio. Jag vaknade svettig och kände mig utslagen så det fick bli en morgondusch. En timme senare åkte vi ut med Razak på snorklingstur. Vi fick se en del fint som sköldpaddor och en svart clownfisk. Viken vid D’Lagoon var dock klart bäst att snorkla i.

Clown anemonfish 30 cm bred jättemussla

Efter båtturen snorklade vi i viken och Bernhard blev nästan uppäten av ett stim småfiskar som han låtsades mata. Mitt i stimmet dök en papegojfisk upp och bet honom i fingret. Bernhard gick upp ur vattnet men jag fortsatte att snorkla ensam. Viken var nu helt tom på båtar och människor och det märktes på vad jag fick se. Efter en stund upptäckte jag ett stim konstiga fiskar som visade sig vara ett stort stim "cuttle fish" (små bläckfiskar). Jag försökte komma nära för att ta kort men det fick bli ett foto på avstånd för de var mycket skygga. Jag såg också Blacktip Reef Shark, något slags stor Cod, Bluespotted Stingray och en hel del annat. Jag hade laddat kameran med diabilder vilka senare visade sig bli mycket bra. Jag kom upp ur vattnet lagom för en bananpannkaka och kaffe. Sedan satt vi på stranden och läste.

Varanerna kom samma tid varje eftermiddag för att få mat Varaner kan klättra

Sen eftermiddag samlades ett tiotal varaner för att matas av Mr Lombok. Jag klättrade upp i ett träd för att få en spännande fotovinkel och trodde att jag var säker. När Mr Lombok lyft upp en bit fisk i ett annat träd for en ödla upp på en sekund. På vägen därifrån följde en ödla efter mig och jag var tvungen att stanna, stampa i marken och fräsa för att få den att sluta jaga mig. Ödlorna kan vara ganska farliga om man blir biten då man lätt får elakartade infektioner i såren.

Middagen var som vanligt enkel men god. Till maten drack vi läskande melon- och ananasjuice.

13/4 Mer sol och snorkling

Vi hade åter en lugn dag med sol och snorkling. Anita och Praema åkte tyvärr hem. Jackie fyllde år och Razak bjöd alla på kakor. På kvällen dök ett stort svenskt sällskap upp. De reste med "Läs och res" på tre veckor runt Malaysia. Till en början talade Bernhard och jag engelska med varandra för att vi tyckte gruppen kom och snodde paradiset för oss.

Det blev kö till receptionen när gruppen från "Läs och res" kom

14/4 Sista dagen i paradiset

Idag är det vår sista hela dag här. Vi gick upp tidigt för att få se soluppgången, ta foton i morgonljuset och snorkla tidigt. Efter frukost var vi ett stort gäng som åkte över till lyxresorten Perhentian Island Resort på stora ön. De dyraste husen där kostade 350 RM per natt! Sanden och stranden var nästan helt vit och mycket fin. Vi åt halvtaskiga hamburgare på Mamas. Sedan snorklade vi vid resorten. Bernhard lyckades åter bli biten av en fisk vars territorium han inkräktade på.

Kristallklart vatten vid Perhentian Island Resort

Vi blev hämtade av Razak vid halvfemtiden. Överresan blev gungig och våt. Kvällen ägnades åt middag och packning. Jag fick lite hjälp av Tanja att skriva ett kort till Rita (min tyska gudmor). Kortet blev riktigt bra.

15/4 Tillbaka till Kota Bahru

Vi gick upp tidigt och åt en liten frukost. Paul hade bestämt sig för att stanna på ön ett tag till men vi var tvungna att åka för att komma till Singapore i god tid. Åter i Kuala Besut hittade vi ingen att dela taxi med men det kostade bara 30 RM att åka ända till järnvägsstationen. På stationen visade sig att biljetterna inte var bokade i något namn så de fick ringa till Johnty's för att dubbelkolla. Det gick två tåg till Singapore varav det ena stannade vid alla stationer och det andra bara i några få större städer. Det inte gick att boka biljett för endast en del av sträckan på direkttåget till Singapore. Två fransmän skämde ut sig vid biljettluckan genom att försöka bråka sig till biljetter. Det gäller att ta seden dit man kommer!

Det fanns inga förvaringsboxar men vi fick lämna våra ryggsäckar bakom biljettkontoret istället. Människorna i denna delstat är ganska ärliga av sig. Man har muslimsk lag och upprepade stölder leder till en avhuggen hand!

Central Market ligger i en åttakantig byggnad

Vi åkte taxi in till Kota Bahru för lite shopping och mat. Vi hittade ett internetcafe med snabb uppkoppling för bara 6 RM per timme. Nya marknaden bestod av livsmedelförsäljare i bottenplanet. Det var en explosion av färger på alla tropiska frukter och grönsaker. På de övre planen kunde man köpa all slags textilier och kläder. Det var otroligt många butiker med likartat sortiment.

Billig och god mat på matmarknaden

Middag åt vi på den berömda matmarknaden för bara några få RM per person. Vi åkte taxi till stationen och prutade ned priset från 10 till 8 RM. Bagaget var kvar. I sovvagnen var det längsgående bäddar och ingen kupéindelning. Självklart pajade luftkonditioneringen i vår vagn och natten blev ganska svettig. Som tur var kunde man öppna ett litet fönster vid varje bädd så lite luft fick vi i alla fall.