På tur med buss i Malaysia

16/4 Singapore

Klockan 8.15 var vi framme i Singapore. Vi växlade till oss Singapore dollar och tog en otroligt ren taxi med taxameter till Shava Tower. Första hostellet verkade vara bra och vi tog ett rum utan fönster men med fläkt och luftkonditionering. Nederbädden var dubbel och överslafen enkel så vi använde den övre som bagagehylla.

Innangården på Raffels Hotel

Vi ringde till Anita och bestämde träff till senare på dagen. Sedan gick vi till det närbelägna Raffles Hotell och fotograferade innangården. Det var mycket vackert och lyxigt. Vi letade också efter en fotofirma som hade diaframkallning enligt Kodak E6. Vi hittade en som ville ha 23 S$ för snabbjobb. De prutade ned sig till 15 S$ men vi avvaktade och hittade sedan av en slump ett Q-lab som bara tog 9 S$! Vi löste in några resecheckar och fikade sedan med Anita. Hon tog oss till en fotoaffär där Singapore Zoo brukar handla. Hennes exman är chef för fotoavdelningen på djurparken så vi fick deras rabatt. Jag köpte ett polariserande filter, ett kompakt stativ och ett objektiv åt min bror.

Vi tittade i butiker, fikade och fick sedan fotmassage av några mycket nyfikna kineser. De ville veta om vi hade flickvänner och undrade över vår relation till Anita. Kvällen avslutades med bio. Vi såg "Mad City" med John Travolta och Dustin Hoffman.

17/4 Shopping

Luftkonditioneringen på rummet var effektiv och vi var ganska vana vid värmen så vi var tvungna att ställa in den på 25 grader för att inte frysa under natten. Vi sov gott och länge och ägnade sedan dagen åt att kolla i affärer. Jag letade efter datorgrejer och elektronik men det var inte billigt nog för att köpa något. Ett nytt moderkort till min Mac gick att få tag på men man var tvungen att byta in ett likadant trasig för att få köpa. Det mesta kostar ungefär som hemma fast utan moms. Vi hittade billiga och fina skor i alla fall. På Orchard Road gick vi nästan vilse i kvällsmörkret.

18/4 Singapore Zoo och håll-i-gång på puben Elvis

Vår förutfattade mening var att Singapore var en överbefolkad stad på en liten ö. Men staden var överraskande välplanerad, ren, välskött och hade mycket grönområden. Tunnelbanan var snabb och billig. Här fanns ingen avgas- och kloaklukt.

Det fanns gott om plats för tigern Den modige kunde få rida på elefanterna

Idag åkte vi buss till Singapore Zoo. Det var fint anlagt med gott om plats för djuren och besökarna. I anslutning låg en stor konstgjord sjö som var reservvattentäkt för Singapore. På internetcaféet vi hittat dagen innan var det kö så vi åkte istället ut till Chinese och Japanese Garden. Det var stort och fint men vi var bortskämda av Sydneys Chinese Garden som var smakfult anlagd på mindre yta.

Båt av sten i Chinese Garden Bro i Japanese Garden

På vägen tillbaka kollade vi vår e-post. Sedan träffade vi Anita och Prema för middag på The Olive Tree på Hotel Continental. De var jättefint uppklädda i svart. Tur att vi klätt oss så gott det gick. Vi reste med ryggsäck och hade inte med oss några finkläder. Maten var god och vi lyckades hålla notan på rimlig nivå genom att bara dricka varsitt glas vin. Notan för all fyra slutade ändå på 200 S$.

Ett trevligt återseende Fullt håll-i-gång på puben Elvis

Efter middagen gick vi till en pub som hette Elvis som låg i bottenplanet av ett köpcentrum. Stället var inrett i nostalgisk stil och var ganska litet, kanske 12 x 12 meter. Ägaren, en 50 årig kines, var DJ och spelade rock och pop från 50- till 80-tal och lite discoklassiker. Det var en hög stämning och när discjockeyn började ösa på så började alla plötsligt att dansa överallt, inklusive på bardisken och borden. Ingen var överförfriskad och inga vakter syntes till. Ett sådant hålligång har jag sällan varit med om! Här fanns alla nationaliteter och sorters människor. Praema och jag försökte bugga så gott det gick. Vi kom i säng klockan två och var jättetrötta.

19/4 Sista dagen i Asien

Vi gick till Funan Center för att köpa en Discman. Vi hittade en med radio för ett hyfsat pris men blev lite blåsta av försäljaren. Han la till för ett batteripack som egentligen skulle ingå och så tillkom 3 % skatt. Vi hade tänkt åka ut till Sentosa Island men orkade inte. Vi tog en sväng till Chinatown istället. Det var vackert och renoverat till nyskick. Det fanns gott om sidenkläder och annat till nästan samma priser som i Thailand.

Vi träffade ett par svenskar som skulle med samma plan men trodde att det gick klockan tio på kvällen. De hade ringt Garuda Indonesia och bekräftat för en vecka sedan och trott att det räckte. Vår erfarenhet var att flygtiderna med Garuda kunde ändra sig från dag till dag. Vi tog en taxi till hostellet och sedan buss till flygplatsen. I transithallen fanns en jättefin badavdelning så vi passade på att duscha och byta kläder. Tyvärr hamnade vi på rökarplats i planet. Svenskarna som vi sett tidigare syntes inte till någonstans. Däremot sprang vi på två tjejer som vi träffat på Great Keppel Island i Australien. Världen är liten!

Planet var helt fullbokat. Vi var trötta men det var ändå svårt att sova. Vi drack tre glas vin var och lyckades slappna av lite. Klockan tre på natten Singaporetid mellanlandade planet i Abu Dabi för att tanka. Landningen var otäckt hård. Vi tog en promenad i transithallen som var mycket vackert byggd i arabisk stil. Bernhard passade på att ringa hem till sina föräldrar Birgitta och Lars. Vi lyckades sova hyfsat resen av flygningen.

20/4 Hemma igen

Vi landade 6.50 lokal tid i Amsterdam. Flygplatsen var ordinär, stor och taxfreeshoppen dyr som på de flesta andra flygplatser. Här ösregnade det. I Göteborg var det klart, kallt och soligt. Vi blev mötta av Lars och Birgitta och hemkörda i av vår gode vän Lasse. Gatorna i stan var egendomligt tomma på folk. Hade det hänt någonting? Varför var det så tomt? Det var vanlig vardag men vi hade blivit vana vid det asiatiska myllret av människor.