Val av utrustning

Det går att välja olika strategier vid val av utrustning beroende på ambitionsnivå. De som dyker mycket kan köpa det bästa de har råd med. Om det är glest mellan dyken och intresset är mindre kan en billig kamera räcka. Utvecklingen är så snabb att när man väl lärt sig grunderna har kamerorna blivit både billigare och bättre. Begagnad utrustning kan också vara ett alternativ. Om kameran endast används under dagdyk i tropiska vatten kan det räcka med bara kamera, uv-hus och rödfilter. För all annan fotografering behövs extern blixt, blixtarmar och fokusbelysning. Hur man än gör så blir valet av utrustning en kompromiss mellan egenskaper och ekonomi.

OBSERVERA - att sätta samman och lära sig använda en fotoutrustning tar tid. Beställ inte grejerna 4 veckor innan din drömresa. Vissa delar kan ta lång tid att få levererade. Även om du kanske har tur och hinner få dem så hinner du inte lära dig grejerna. Du bör välja en utrustning som går att "leva med" länge och som kan byggas ut.

En bra utrustning underlättar men det är inte kameran som tar bilden utan fotografen! Istället för att hänga upp sig på vad utrustningen inte klarar kan man göra fantastiska bilder inom dess begränsningar.

Viktiga egenskaper vid val av kamera för uv-foto

  • Kort fördröjning från avtryck till bild.
  • Batteri som räcker minst två dyk.
  • En kompakt kameras bör ha optik med en brännvidd på mellan 35 mm till runt 100 mm (brännvidd angiven motsvarande en kamera med småbildsfilm).
  • Kort närfokusgräns och hög ljusstyrka (stor största bländaröppning) är fördelar vid val av optik till en systemkamera.
  • Minst 10 megapixels upplösning.
  • Manuella inställningar av slutartid och bländare.
  • Exponeringskompensation för användning med automatiska fotograferingsprogram.
  • Blixten ska kunna sättas på och stängas av manuellt och automatisk blixtexponering ska fungera även i manuellt läge.
  • Exponeringskompensation för blixten (minskning och ökning av blixtstyrkan).
  • Programmerbara fotograferingslägen.
  • Manuell vitbalans.
  • RAW-format (ett krav för systemkameran och bra om det finns i kompaktkameran).
  • Ljusstark och skarp bildskärm på minst 3 tum och 460000 pixlar för att det ska vara lätt att komponera bilden och utvärdera resultatet.
  • Inget synligt brus vid ISO 50 till 200 ISO (50-800 för systemkameror).
  • Filter och tilläggslinser bör kunna fästas på den kompakta kamerans uv-hus.
  • Fokusbelysning bör kunna fästas i en tillbehörssko på uv-huset.
  • UV-huset skall klara minst 40 meters djup.

Den kompakta kameran

Den kompakta kamerans fördelar är att den är billig, att skärmen kan användas för komposition av bilden, att den har bra skärpedjup och kort närfokusgräns. Det är ganska lätt att ta bra makrobilder (extrema närbilder) men vidvinkelbilder kräver oftast tilläggslinser. Det går att filma med alla kompakta kameror och en del gör det riktigt bra. Den största nackdelen är mer brus och och mindre dynamiskt omfång än systemkameror och långsammare autofokus.

I digitalkameran är filmen ersatt med en bildsensor bestående av ett stort antal ljuskänsliga fotodioder. En fotodiod motsvarar en pixel (bildpunkt). I kompakta digitalkameror är fotodioderna små och har därför liten ljuskänslighet. För att få högre känslighet förstärks den digitala signalen. Ju starkare förstärkning desto mer brus. Tyvärr klämmer tillverkarna in fler och fler pixlar på små sensorer. Det leder till att många kompakta kameror bara har acceptabel brusnivå vid lägsta ljuskänslighet.

Ett 24 x 36 mm negativ jämfört med storleken på sensorn i Nikon D3 (grå), Canon EOS 450D (blå) och Canon PowerShot A650 (gul).

En kompakt digitalkamera inställd på högsta ljuskänslighet kan ge mycket brus i bilden. Bilden är starkt förstorad.

Aktuella tips – kompakt kamera

Om budgeten är liten och behovet är en kamera för snorkling, fridykning och grunda dyk kan en kompakt amfibiekamera göra jobbet. Kolla tester på nätet av de senaste kamerorna.

Det finns många kameror att välja mellan men det finns få som det finns uv-hus till som har rätt blandning av egenskaper för uv-foto. Om du vill ta bilder med fina färger så måste kameran ha helt manuella inställningar av slutartid och bländare. Det underlättar mycket om det trots helt manuell exponering går att köra blixtautomatik. Det senare går inte med Canons kompakta kameror så de går tyvärr bort. Känn på olika kameror i en välsorterad fotobutik så att du vet att du trivs även på land med den kamera du väljer.

Min erfarenhet är att många inte själva vill lära sig alla detaljer innan de väljer utrustning. Om jag själv skulle tvingas byta kompakt kamera just nu skulle jag tveklös satsa på Olympus XZ-1. Den har ljusstark optik, ger mycket bra bildkvalitet, har alla inställningsmöjligheter och är den enda kompakta kameran på marknaden med inbyggd fjärrstyrning av blixt. Olympus levererar även undervattenshuset PT-050 med fäste för tillbehör och gängad frontport för tilläggsoptik. Även Nauticam tillverkar ett uv-hus för XZ-1. Olympus uv-blixt UFL-2 kan fjärrstyras från kameran med fiberoptik utan att belasta kamerans batteri.

Olympus XZ-1
Foto www.olympus.se

Olympus PT-050
Foto www.olympus.se

Systemkameran

Digitala spegelreflexkameror ger en bildkvaliteten som motsvarar filmen och har dessutom större exponeringstolerans. Sensorerna är betydligt större än i kompakta kameror vilket ger mindre brus och större dynamiskt omfång (förmåga att återge nyanser i de ljusaste och mörkaste delarna av bilden). De har mycket kort fördröjning från avtryck till bild. Man komponerar bilden genom sökaren och kan välja optik efter behov. För att lättare komponera bilden finns det förstorande vinkelsökare till vissa uv-hus. Fram tills nyligen har det inte gått att, som på en kompakt kamera, komponera bilden med hjälp av bildskärmen men allt fler kameror har nu så kallad Live-View (bildskärmssökare). De flesta kameror kräver att spegeln fälls ned för fokusering vilket tar tid men det börjar komma andra lösningar som ger snabb fokusering. Tillsammans med delförstoring av bilden är denna funktion ett mycket användbar alternativ vid till exempel makrofotografering. UV-hus till en digital spegelreflexkamera kostar tyvärr mycket mer än till en kompakt digitalkamera. Undervattensfoto är en nischmarknad så de flesta uv-hus är konstruerade för de populäraste modellerna från Canon och Nikon men det finns också uv-hus även för tex Sony, Panasonic och Olympus.

Sensorerna är med några undantag oftast mindre än småbildsfilm (24 x 36 mm). Bilden projiceras på en mindre yta och beskärs därmed vilket ger en brännviddsförlängning. Olika kameror har olika stora sensorer och därmed olika förlängningssfaktor. Nikon D90 och D300 har faktor 1,5, Canon 50D har faktor 1,6, Panasonic och Olympus kameror har faktor 2. Brännvidden på objektiv anges för användning med småbildsfilm. Ett objektiv med brännvidden 18 mm får genom brännviddsförlängningen på till exempel Nikon D300 en brännvidd på 27 mm.

Med plant frontglas uppnås bra optiska egenskaper ned till ungefär 35 mm brännvidd. För kortare brännvidd (vidare bildvinkel) krävs en domeport (med välvt glas) för att få bra kantskärpa. Glasets välvning måste vara anpassad till objektivets kortaste brännvidd. Välvningen gör att kameran “ser” en virtuell välvd bild på närmare avstånd än motivet egentligen är. Det gör att linsen måste kunna fokusera nära. Detta kan åstadkommas med en närbildslins som skruvas på objektivet men många vidvinkelobjektiv har redan från början kort närgräns. Den välvda bilden kan också leda till oskapa kanter i bilderna när stora bländaröppningar används (lågt tal). Det beror på att kameran då inte kan fokusera på hela den välvda virtuella bilden. En mindre bländaröppning löser problemet. Kantoskärpa kan också bero på att objektivet inte passar ihop optimalt med domeporten.

På land fungerar en plan frontport som ett fönster och påverkar inte bilden optiskt. Under vatten gör brytningen mellan luft och vatten att allt ser större och närmare ut. Därför ger en plan port cirka 1,3 gångers brännvidsförlängning. Med autofokus är det inget problem att fokusera men det kan vara svårt att själv bedöma avståndet. En domeport blir en del av optiken både över och under vattenytan. Detta gör det lättare att ta bilder som till hälften är över och till andra hälften under ytan.

Aktuella tips – systemkameror

Till flera av de traditionella systemkamerorna från Canon och Nikon finns det uv-hus från många tillverkare. Det går inte att påstå att någon specifik kameramodell är bättre för just uv-foto. Det handlar mest om att det finns uv-hus och tillbehör i en prisklass som man har råd med. Om priset inte är något hinder så kan man nog säga att Seacam är uv-fotoutrustningens motsvarighet till Rolls-Royce. Se längst ned på sidan för länkar till fler tillverkare av uv-hus.

Storleksjämförelse mellan olika typer av kameror. Från vänster till höger Canon PowerShot S90, Panasonic Lumix GF1, Panasonic Lumix GH2 och Canon EOS 5D Mk2.

Olympus och Panasonic presenterade hösten 2008 en ny öppen standard kallad Micro Four Thirds för systemkameror utan optisk sökare och spegel. Fördelen med detta system är kompaktare systemkameror med mindre optik och bättre närgräns. Bildskärmen används som sökare vilket underlättar för den som är van vid kompakta kameror eller måste använda dubbelslipade synkorrigerande linser i sin mask. Även Sony och Samsung har tagit fram en liknande teknik men med något större bildsensorer än Micro Four Thirds. Den spegellösa tekniken gör det också lättare att filma med hög kvalitet. Samtliga nämnda tillverkare använder så kallad kontrastavkännande fokusering vilken tidigare varit långsam i systemkameror. De nyaste kamerorna av den här typen har mycket snabb autofokus men om fotografering av snabba rörliga motiv är det viktigaste bör man överväga en traditionell systemkamera.

Olympus OM-D E-M5
Fotowww.olympus.se

Olympus PT-EP08
Fotowww.olympus.se

Om jag själv just nu skulle tvingas byta utrustning skulle jag välja Olympus OM-D E-M5 i PT-EP08 med två UFL-2 blixtar och komplettera med portsystem från Athena Optics med en domeport passande den medföljande optiken M. Zuiko 12-50/3,5-6,3. Kombinationen ger en brännvidd på 24-100 mm (motsvarande småbildsfilm) och en närgräns från sensorn på bara 20 cm. Det ger både hygglig vidvinkel och makro utan att behöva byta lins. Den medföljande kompakta blixten krävs för att få fjärrstyrning av uv-blixtar. Observera att kameran i juni 2012 just börjat levereras så du måste ha tid att vänta...

Nauticam NA-GH2
Foto www.nauticam.com

Nauticam NA-GH2
Fotowww.nauticam.com

Om videoinspelning i full HD var avgörande så skulle jag välja Panasonic GH2 med uv-hus från Nauticam. GH2 filmar i full HD och är när detta skrivs den enda systemkameran på marknaden med snabb autofokus och fullt manuella inställningar vid filmning. Det går även att ta stillbilder under filmning antingen i låg upplösning utan avbrott av filmningen eller hög upplösning med ett kort avbrott.

Oanvänd kamera och hus annonserades den 15/7:
http://www.dykarna.nu/torget/helt-ny-panasonic-gh2-nauticam-na-gh2-hus-61313.html

Den som redan har en traditionell digital systemkamera kanske tycker att jag är för ensidig när jag lyfter fram kameror som följer Micro Four Thirds standarden. Om det inte framgått av texten ovan så beror det på att jag är van vid kompakta kameror och ser stora fördelar med att under vatten kunna använda bildskärmen för att komponera bilden. Om pris och vikt inte hade någon betydelse för mig så skulle jag överväga en kamera med fullstor sensor och ett uv-hus från Seacam med vinkelsökare. Men så var det ju det där med film i full HD, manuella inställningar och bra autofokus och då är vi tillbaka vid Panasonic GH2...

Här kan du läsa om vilken utrustning jag själv använder just nu.

Tilläggsoptik och filter

Vissa uv-hus till främst kompakta kameror kan utrustas med under vattnet avtagbar tilläggsoptik – så kallade våta linser. De är konstuerade så att de till en viss del korrigerar det brytningsfel som uppstår mellan luft och vatten. Linserna kan med speciella fästen sättas på blixtarmarna. På så sätt kan man på ett och samma dyk få med sig optik för både extrem vidvinkel och närbilder. Närbildslinserna förstorar något men framför allt förbättrar de närgränsen så att man kan zomma in och ändå fokusera riktigt nära kameran.

Färgfilter gör det möjligt att fotografera utan blixt och ändå återställa en del av färgerna. Se mer om detta i avsnitten Ljus och färger samt Kamerainställning.

Kompakt kamera med blixtarmar, fiberoptiskt styrd blixt, fokuslampa samt under vattnet utbytbar fisheye lins, makrolins och rödfilter. Blixtarmarna har hållare för optiken.

Blixt

Den interna blixten i en kompakt kamera räcker oftast för närbilder. Den bör inte sitta för nära linsen och inte vara av den svagaste sorten. En diffusor på uv-huset sprider ljuset bättre och minskar risken för reflexer från partiklar i vattnet men minskar också blixtens styrka.

I svenska vatten behövs blixt. Kamerahuset skymmer blixten något vilket gör att bildens högra kant är mörk. Trollhummer vid Väderöarna 2003-08-24. Canon PowerShot S45 med intern blixt.

Extern blixt monterad på en arm en bit bort från kameran minskar problemet med reflexer från partiklar. UV-hus för kompakta kameror saknar oftast kontakt för extern blixt men en blixt kan istället styras med ljussignaler i fiberoptik. En fiberoptisk kabel fästes framför kamerans interna blixt vilken maskas av med självhäftande svart plast eller en plastfilm som tar bort synligt ljus. Det går att styra flera blixtar på detta sätt. Frekvent användning av den interna blixten kan göra det varmt i uv-huset vilket kan leda till kondens. Se avsnittet “Skötsel och säkerhet” för hur detta problem kan undvikas.

TTL betyder “through the lens” och med det menas oftast automatisk blixtstyrning. Digitala kameror tänder en kort förblixt för att mäta hur mycket ljus som reflekteras tillbaka från motivet, beräknar hur länge huvudblixten ska vara tänd och tänder sedan huvudblixten. Detta sker under några mikrosekunder men ibland hinner mänskliga motiv blinka (men inte fiskar). Däremot kan en fisk hinna vända på sig. Nikons digitala blixtar och kameror använder ibland två förblixtar. En extern blixt måste därför även synkronisera med förblixtarna. Observera att vissa kameror inte tänder en förblixt i manuellt läge. Det gäller till exempel Canons kompakta digitalkameror. Mer om detta finns i avsnittet “Kamerainställning”.

UV-hus för spegelreflexkameror har kontakter för extern blixt. Olika fabrikat använder olika kontakter så det gäller att tänka sig för innan man väljer kamera och hus. Det finns adaptrar och ombyggnadssatser men det är billigare att välja rätt från början. S6 kontakten anses vara den pålitligaste. Den håller tätt under ett dyk även om skyddslocket lossnat. N5 (Nikonos) har två rörliga stift som kan kärva om den missköts. N5 är inte tät utan kabel eller skyddslock på. Ikelite och Olympus har kontakter som liknar N5 men utan rörliga stift. Det är inte bara kontakten som skall passa. Idag finns det ingen uv-blixt som förstår kamerans blixtprotokoll. Det behövs elektronik för att översätta signalen. Oftast kan sådan elektronik sättas i kamerans uv-hus men den kan också sitta mellan uv-huset och blixten eller i själva blixten. Några uv-hus tillåter att kamerans interna blixt är uppfälld och därmed kan en blixt styras fiberoptiskt. Nackdelen är förstås att kamerans batteri belastas och att uppladdningstiden till nästa blixt blir längre än med en elektriskt ansluten extern blixt.

En separat landblixt i ett uv-hus i plexiglas gör att det inte behövs någon extra elektronik för att kameran och blixten ska kunna kommunciera. Det går att använda korta slutartider trots kamerans normalt långa blixtsynktid. Detta kallas för FP-blixt. Om man vill ha en andra blixt kan den kopplas till landblixten som en fiberoptiskt styrd TTL-slav. Observera att det inte är troligt att en TTL-slav kan kopiera en FP-blixt som består av en serie mycket korta blixtpulser.

Ledtal är ett standardiserat mått på hur starkt en blixt lyser. Ledtalet är den bländare som behövs med motivet på en meters avstånd med kameran ställd på ISO 100 och blixten på full styrka. Ledtalet delat med avståndet i meter ger den bländare som passar. Ledtalet i vatten blir ungefär halverat eftersom vatten absorberar mycket mer ljus än luft. En blixt med ledtal 15 använd under vatten med motivet 2 meter bort kräver en bländare på runt f/3,5 (15/2/2). I USA anges ofta ledtalet i fot. En blixt som har ledtal 30 i fot har ledtal 9 i meter. Ledtalet och beräkningen av bländare är viktigt att förstå om man fotograferar helt manuellt och för att känna till en blixts begränsning.

Utlysningsvinkeln bör stämma överens med kamerans minsta brännvidd (hur mycket vidvinkel linsen har). En blixt som lyser brett får ett lägre ledtal än samma blixt som lyser smalt. En blixt med mindre utlysning än optiken täcker kan vara svårare att rikta rätt men fördelen kan istället vara mindre risk för backscatter. De flesta UV-blixtar har välvd front för att de inte ska få minskad utlysningsvinkel i vatten.

Två blixtar bredvid varandra ger visserligen dubbelt så mycket ljus men dubbel ljusstyrka motsvarar bara ett bländarsteg. I praktiken användes två blixtar för att lätta upp skuggor, få en bredare ljusbild eller för att kunna belysa motivet även från sidan eller uppifrån med intressant resultat.

Uppladdningstiden mellan två blixtar ska vara så kort som möjligt. Det kan ta allt mellan 1 och 6 sekunder. Batterier av typen NiMH eller litium-jon ger kortast uppladdningstid. Vid fiberoptisk styrning av en extern blixt avgör även uppladdningstiden hos kamerans interna blixt hur snabbt den externa blixten kan utlösas igen.

INON D-2000 är en fiberoptiskt styrd blixt som ger TTL (full blixtautomatik styrd av kameran) genom att den exakt härmar kamerans interna blixt. Lampan gör det lättare att rikta blixten och släcks automatiskt när blixten utlöses. Blixten fungerar med nästan alla kompakta digitalkameror. D-2000s har gjorts lite billigare genom att man tagit bort lampan och extern automatik. INON Z-240 är något starkare och har även en elektrisk Nikonoskontakt. Med i kamerahuset inbyggd konvertering fungerar den även med Nikons digitala systemkameror. De nyare varianterna av INONs blixtar heter typ 4. De har en LED-lampa och klarar två förblixtar vilket Nikons iTTL system kräver.

Inon D-2000 kan användas med de flesta kompakta digitalkameror och har inställningar man kan önska.

Sea & Sea YS-110α är likvärdig med och fungerar på samma sätt som INON Z-240. Sea & Sea YS-250Pro har samma funktion men högre ledtal.

Sea & Sea YS-250Pro.
Foto www.seaandsea.com

Olympus UFL-2 bör vara förstahandsvalet för den som valt en kamera från Olympus. Den skiljer sig från alla andra dedikerade undervattensblixtar på tre sätt - den kan fjärrstyras genom fiberoptik, den har FP-blixt och blixthuvudet zoomar med optiken. Fjärrstyrningen sker genom micropulser i fiberoptik mellan kamera och en eller flera blixtar. Till skillnad från traditionellt fiberoptiskt styrda blixtar så belastas inte kamerans batteri. FP-blixt innebär att blixten ger ifrån sig en serie mycket korta blixtpulser vilket gör att det går att synkronisera blixten med korta slutartider. Ett blixthuvud med zoom gör det visserligen lite svårare att rikta blixten rätt men ger högre ljusstyrka på mindre yta. Vid närbilder kan blixten utlösas mycket snabbt igen och möjliggör snabba bildserier. Samma funktioner kan fås med en landblixt i UV-hus men till mycket högre kostnad och större risker för läckage. Funktionerna förklaras utförligt i detta test.

Olympus UFL-2.
Foto wwwbhphotovideo.com

Ikelite gör blixtar som passar bra ihop med deras uv-hus för kameror. Ikelite DS161 kombinerar blixt och videobelysning.

Ett annat alternativ är att skaffa ett uv-hus till en landblixt. Fördelen är framför allt att FP-blixt blir möjlig.

Blixtarmar finns att köpa från en mängd olika tillverkare och det kan vara svårt att välja. Kularmar är stabila och utbyggbara men kan kännas krångliga att ställa in. Flexarmar är ostabila ovan ytan men mycket enkla att rikta under ytan. En basplatta med handtag på var sida ger stabilitet oavsett vilken typ av arm som kopplas på. Sea & Sea Sea arm light double är lätt och kompakt och passar för mindre uv-hus. Fisheye Dual Flex Video Tray har ställbar bredd. INONs armsystem är bra men observera att det måste finnas en basplatta för just din kamera. ULCS har alla delar man kan önska sig.

Fokusbelysning

Hjälpbelysning gör att autofokusen fungerar bättre. Lampan ska inte ha för smal och stark ljusstråle då den i vissa fall riskerar att synas i bild. En smal ljusstråle gör också lampan svårare att rikta. Enklast är att ha lampan på kamerahuset och ha ett fäste som enbart går att vinkla uppåt och nedåt. Då är det lättare att rikta lampan så att hamna på rätt ställe. Få uv-hus för kompakta kameror har fästen men om endast en blixt används så kan fokusbelysningen fästas i en andra blixtarm. Det kan också vara lösningen för att inte frontporten skall komma i vägen för ljuset vid makrofotografering eller vid fotografering med långa frontportar. Med två blixtar går det att fästa belysningen i blixtarmarna eller basplattans handtag med speciella hållare. Steglös ljusstyrka är bra för att undvika att skrämma skygga djur och spara på lampans batterier.

LED-lampor ger ett blåvitt ljus, har lång brinntid och blir inte varma. Det börjar komma lampor med samma färgtemperatur som blixtar (5400 Kelvin). Nyare LED-lampor har högeffekt-LED som ger starkare ljus men blir varma. LED-lampor är hållbara och batterierna räcker längre än för andra lampor. Högeffekts-LED utan reflektorer är bredstrålande och passar även för videofilmning. Med reflektorer blir ljusstrålen smalare. LED-lampor för fokusbelysning kan vara ganska små.

Halogenlampor har ett gulaktigt ljus. Det går ofta att byta ut reflektorn och på så sätt få olika utlysningsvinkel. Vissa kan utrustas med blåfärgade filter för att få önskad färgtemperatur för videofilmning. Lamporna blir varma och ska därför inte användas på land. Brinntiden kan vara under en timme så det kan behövas en extra lampa för nattdyk.

Vanliga dyklampor är oftast för smalstrålande och starka eller för stora för att fungera bra som fokusbelysning.

Om jag själv skulle välja en ny lampa idag skulle jag välja den extremt starka Fisheye FIXLED 1000 DX som även är en mycket bra lampa för video. Även Fisheye FIXLED 500 DX är ett bra val. Den är hälften så stark som storebror och använder AA-batterier vilket också gör den mycket billigare. Det ger också en laddare mindre på resan om man använder AA-batterier i sina blixtar.

Bra fokusbelysning för sitt pris. Från vänster till höger 10Bar 44 LED Light(lågeffekt LED), Schultz GS35 LED mini (högeffekt LED), Patima PL-LED50 (högeffekt LED), Fisheye FIX Light HG20DX (halogen).

Mer information och köpställen

Omfattande tester och information om olika kameror finns hos Digital Photograpy Review. Digideep har massor av information om vilka uv-hus som finns att få tag på. Kanske finns det ett till just din kamera. Wet Accessories har en bra genomgång av vad man bör tänka på vid val av kamera. Man kan också hitta mycket information i diskussionsforum på foto- och dyksidor på webben.

Kamerautrustning kan köpas på postorder via internet. Kolla priser hos Pricerunner. Dustin är ofta billiga och levererar snabbt. Scandinavian Photo och Cyberphoto har ett stort sortiment och kunnig personal. Cameras Underwater eller Unterwasserkamera har allt man kan behöva för uv-foto. De finns i England respektive Österrike vilket gör att man slipper problem med tullavgifter och moms. Mike-Dive kan tillverka en del specialutrustning. Tyska Technik Direkt är ofta billigast men du får räkna med engelsk eller tysk manual. Om något går sönder kan man tvingas skicka iväg grejerna på garantireparationer utanför Sverige.

Japan Direct kan leverera utrustning som är svår att få tag på utanför Japan. Vid köp utanför EU så måste man lägga till moms och tull. Tullen på kamerautrustning är oftast runt 6%. Dessutom tillkommer en speditionsavgift på mellan 63 och 100 kr. Exakta uppgifter på avgifterna finns hos Tullverket. Här finns också hjälp för att beräkna totalpriset.

Tillverkare Typ av UV-fotoutrustning
Athena Optics Optik, basplattor, elektronik för blixtkonvertering
Aquatica UV-hus för systemkameror
Epoque Lampor, UV-hus för videokameror, optik
Fantasea UV-hus för Nikons kompakta kameror, lampor, armsystem
Fisheye UV-hus för systemkameror, kompakta kameror och videokameror, lampor, armsystem
4th Generation Flytkroppar för armsystem och frontportar
Heinrichs Weikamp Elektronik för blixtkonvertering
Hugyfot UV-hus för systemkameror
Ikelite UV-hus för systemkameror, kompakta kameror och videokameror, blixtar, armsystem, optik, lampor
INON Optik, blixtar, basplattor, armsystem, uv-hus för systemkameror
Magic Filters Färgfilter
Nauticam UV-hus för systemkameror och avancerade kompakta kameror
Nexus UV-hus för systemkameror
Nimar UV-hus för systemkameror
Patima Lampor och uv-hus för systemkameror, kompakta kameror och videokameror
Recsea UV-hus för systemkameror och kompakta kameror
Sea & Sea UV-hus för systemkameror och kompakta kameror, lampor, armsystem, optik
Seacam UV-hus för systemkameror, blixtar, armsystem
Subal UV-hus för systemkameror
Subtronic Blixtar
10Bar UV-hus för systemkameror, kompakta kameror och blixtar, lampor
ULCS Blixtarmsystem
UR Pro Färgfilter
 
© 2012 Hans Spicar | www.resochdyk.nu | skicka e-post