Resebrev från Kina april 2006

Våra två veckor i Kina var oförberedda så när som på visum och sängplats hos familjen Sjölin i Shanghai. Vår bild av Kina var luddig och vi hade nog väntat oss ett Shanghai i stil med Bangkok. Gissa om vi hade fel. Vi hamnade i en modern storstad med effektiv tunnelbana, motorvägar, glänsande bilar och häftiga skyskrapor blandat med traditionella kinesiska hus. Var tog Mao och kommunisterna vägen? Det enda spår vi såg var någon enstaka byggnad inspirerad av Sovjetisk arkitektur. Och Mao hittade vi bara på urtavlorna på souvenirklockor... En av de stora kinesiska religionerna verkar på gott och ont vara mammon. Med stor envishet har man förvandlat ett fattigt land till ett i många stycken mycket modernt. Hundra miljoner människor har lyfts från fattigdom till ett anständigt liv. Och många har blivit mycket rika på kuppen. Detta gäller i de stora industrialiserade delarna av östra Kina. Inåt landet ser det annorlunda ut. Det finns förstås negativa konsekvenser också men de arbetar man hårt på att eliminera. I Gula Flodens mynning strax utanför Shanghai ligger en stor ö. På den håller man på att bygga upp ett helt ekologiskt och energisnålt samhälle som en modell för resten av Kina. Här är det stora satsningar som gäller.

Luften i Shanghai kändes trots mycket bilar bättre än väntat. Kanske hjälper alla träd och grönområden till. Att massbilism är nytt märks på den något ovanliga filkörningen och ett infernaliskt tutande. Många förare verkar älska sin tuta! Man trängs och störst och fräckast kommer först. När vi fotgängare får grönt gäller det att se upp för många bilar försöker köra på "mörkgrönt" eller struntar helt i signalerna. Hoppsan där kom en moppe och tio cyklar. Vår guide i Beijing kallade det för kreativ bilkörning…

Hans vid the Bund med Shanghais finansdistrikt i bakgrunden Yuyan Gardens i Shanghai

Det finns en del sevärdheter i Shanghai som Shanghai Museum, drygt 400 meter höga Jinmao Tower, gamla stan, vackra parker. Men Shanghaibornas huvudintresse förutom att jobba är att shoppa och äta. Och här finns allt att köpa. Annonsskyltarna är enorma och det lär finnas lika mycket neonskyltar i Shanghai som i hela Australien. Märkligt nog är märkesvaror dyrare i Kina än hemma. Så för oss och många kineser så är det kopior som gäller. Redan 500 meter från "Fake Market" blev vi trakasserade med orden: "buy watch mister, DVD, sexy movie". Bästa sättet var att helt ignorera säljarnas existens. Väl inne på marknaden kom vi inte långt innan vi fastnade i en väskbutik. Skymda av andra turister slussades vi raskt in genom en lönndörr till två våningar av kopierade väskor. Här gällde det att pruta hårt för utgångspriserna var löjligt höga. Bernhard har sedan tidigare "svart bälte i shopping" så vi klarade oss ganska bra. Undrar varför försäljaren såg ledsen ut när vi gick?

Över påskhelgen åkte vi med Sjölins till Hangzhou. I himmelen finns paradiset men på jorden finns Hangzhou och Suzhou säger ett gammalt kinesiskt ordspråk. Vi trodde att vi lämnade 17 miljoner människor stora Shanghai för att komma till en småstad. Icke... Det dubbeldäckade tåget tog oss till en nätt stad på 4 miljoner invånare. Men vackert var det vid West Lake och inte blev det sämre av att vi bodde strax intill i ett för oss mycket lyxigt hotell.

Efter påsken var det dags att besöka Beijing som är ungefär lika stort som Shanghai. Vi hade tur som kom dagen efter en stor sandstorm. Det låter konstigt men Gobiöknen börjar bara några mil från staden och närmar sig för varje år. För att staden inte ska uppslukas av sand har man börjat bygga en grön barriär av träd och gräs. Det märktes tydligt att vi flugit norrut för här blommade fortfarande körsbärsträden. Med hjälp av vår guide Emelie avverkade vi på tre dagar Kinesiska muren, Himmelska fridens torg, Den förbjudna staden, Himmelens tempel, Sommarpalatset och Hutongerna (gamla traditionella hus). Genom gemensamma bekanta träffade vi Wei och Jöns som tog med oss på en anrik restaurang för att äta Beijinganka. Givetvis shoppade vi också på Silk market där vi till och med hittade kopierade iPods.

Förbjudna staden Tiggare i bland Hutongerna

Beijing hade en lite annorlunda karaktär än Shanghai. Här fanns det kvar lite mer av det gamla Kina och fortfarande cyklar många kineser. Vid Himmelska fridens torg finns Mao bevarad i en glaskista och torget är fullt av patrullerande militärpoliser. De fick inte fotograferas men jag kunde inte låta bli att smygfota några av dem. Att gå runt i Den förbjudna staden var en hissnande upplevelse. Stället är jättestort och vackert men det starkaste intrycket var att tänka på hur det var när bara hovet och kejsaren fick vara där. Beijing är en stad i förvandling och har så varit genom århundradena. Staden har bytt namn, plundrats och byggts upp många gånger. Just nu pågår över 2000 byggen av skyskrapor samtidigt. Innan OS 2008 skall alla byggen ha avslutats för att undvika byggdamm under tävlingarna. Säga vad man vill om Kineserna men de gör verkligen allt i stor skala. Tillbaka till Shanghai åkte vi med nattåg. Vagnarna var italiensktillverkade och hade värdinnor. Vi fick middag som på flyget och allt var superfräscht och detta var 2:a klass! Kvällen tillbringade vi i restaurangvagnen över några öl tillsammans med en tysk tjej som pluggade i Bejing.

Diktaturen märker man inte mycket av som turist. Det var dock lite märkligt när CNNs sändning svartnade när de rapporterade om den kinesiske presidentens besök i USA. Vi vet inte mycket om kinesisk politik men det vi hörde om den nye presidenten lät hoppfullt. Tidigare har Kina inte officiellt haft några aidssjuka. Verkligheten är förstås en annan. Men det första presidenten gjorde efter sitt tillträde var att besöka ett sjukhus som vårdade aidssjuka. Man har också satt upp en lista med tio saker som kan stoppa den kinesiska tillväxten. Bland dem finns arbetsplatsolyckor, miljöförstöring och ekonomiska klyftor. Jag tror de kommer att fixa det.

Sista helgen i Shanghai åt vi middag tillsammans med Ruth och Ola på South Beauty. För att komma in i restaurangen gick vi i en gång på svarta marmorplattor omgiven av vatten som rann ned efter spegelväggar. I änden av gången öppnade sig automatiskt en spegeldörr. Man serverade kantonesisk mat och vi satt intill glasväggen till köket. Därinne arbetade drygt 20 kockar infernaliskt. Vi beställde in sex olika rätter varav några lagades vid bordet. Allt var mycket vackert och läckert. Det grillade revbensspjället pryddes av en örn med utslagna vingar snidad av morötter. Kanske skulle det se ut som fågel Phoenix. Köttet var jättegott men också starkt kryddat. Jag trodde att jag klarat mig men tog en bit till. Plötsligt började det brinna i munnen och min saliv förvandlades till gelé. Mitt ansikte blev blårött, armarna domnade och händerna sov. Det hela toppades av att det också slog lock för öronen. Tack och lov varade inte kryddchocken mer än några minuter. Fröken - kan jag få beställa en brandsläckare!