Resedagbok Australien 2003

15/2 Segling vid Whitsunday Island dag 1

Efter frukosten lämnade vi in datorn och våra stora ryggsäckar för förvaring på hostelet. Vi gick ner till Koalas, där vi skulle bli hämtade och körda till hamnen. Där träffade vi Chiara som hade varit med på bussen hela vägen från Cairns. Det visade sig att vi skulle segla tillsammans. Chiara är från Italien och har studerat i Sydney, men reser nu runt i Australien innan hon skall ta sin examen.

Bussen kom kvart i åtta och körde oss till Abel Point Marina där vår båt låg. Raggamuffin 2 har plats för tretton passagerare men vi var bara tio. Vi blev mötta av Tim, som jobbar som kock och allt i allo på båten. Han hälsade oss välkomna och berättade lite kort om vad som väntade oss. Sedan fick vi presentera oss lite kort genom att berätta vad vi hette och vart vi kom ifrån. Det är ett trevligt sätt men man kommer aldrig ihåg vad folk heter. Det verkade vara ett trevligt gäng att tillbringa några dagar med. Vi skulle segla med Louise, Helen och David kom från England, Leslie från Kanada, Chiara från Italien, Dominic från Schweiz samt Octavius och Shona från Australien. Jag minns alla namnen tack vare att jag fotograferade passagerarlistan under resan. Efter presentationen gick vi ner till båten där skepparen Splash hälsade oss välkomna på Raggamuffin 2. Innan vi lämnade hamnen passade vi på att köpa extra öl. Vi hade tänkt oss 12 burkar men det blev en stor låda med 24 burkar vilka vi delade med Chiara. Hur ska vi kunna få i oss all öl...

Raggamuffin 2 vid Abel Point Marina

Vädret var vackert med sol och svag vind. Första etappen tog oss till Hayman Island och Blue Pearl Bay. Här låg ett slags flytande dykcenter som tillhörde ProSail. Vi var frestade att dyka men avstod då det var så många dykare från olika båtar. Dessutom verkade sikten inget vidare och Tim berättade att han hade upplevt max 18 meters sikt. Några av de andra dök men vi nöjde oss med att snorkla. Splash höll koll på oss från jollen. Han kastade i bröd i vattnet som kokade av småfisk. Ibland var vi helt omgivna av fisk. Här gäller det att ha koll på sina fobier.

Kaffepaus på däck

När vi badad färdigt bjöd Tim på en lätt och god lunch. Nästa etapp skulle ta oss till Dumbell Island där vi skulle ankra över natten. Nu kom vi ut mer på öppet vatten och det blev några timmar med häftig segling. Det blåste rätt bra och våghöjden var mellan två och tre meter. Vi satt på däck och klamrade oss fast. Alla blev rejält blöta och vi frös faktiskt lite innan vi kom fram till en skyddad vik vid Dumbell Island. Vi värmde oss med kaffe och lite kakor medan Tim fixade middagen. Till samma vik kom Mainstay som Linda, Peter och Gabriel var ombord på. Under natten drog en regnstorm förbi. Jag märkte just ingenting men Splash sov bara 3 timmar. Strömmen drog båten åt ena hållet och vinden blåste åt andra hållet. Detta gjorde att linan till ankringsbojen snodde sig runt kölen. Splash fick knuffa runt båten med jollen.

16/2 Segling vid Whitsunday Island dag 2

Tidig på morgonen flyttade Splash och Tim båten till en mer skyddad vik intill Tounge Point. Här fick vi frukost och blev sedan ilandkörda med jollen. Vi gick över landtungan Tounge Point som är ett naturreservat till Whitehaven Beach. Stranden är flera kilometer lång och består av helt vit sand av kisel. I vattnet fanns små osynliga maneter som kan döda den som har svagt hjärta. Om inte annat så gjorde det ont att bli bränd av dem och krävde sjukhusvård. Vi var därför tvungna att ha tunna skyddsdräkter på oss när vi badade. I det grunda vattnet patrullerade stingrockor. Det var mycket långgrunt så strandlinjen förändrade sig hela tiden med tidvattnet. Även vädret skiftade mycket. På en halvtimme gick det från sol till regnstorm. Vi flydde in i skogen och gick över till viken där Raggamuffin låg. Splash såg oss och hämtade oss lite tidigare än uppgjort.

Whitehaven Beach

Vi seglade tillbaka till Dumbell Island för att snorkla i samma vik som vi övernattat vid. Snorklingen var ganska bra och om man höll sig stilla kom man väldigt nära fiskarna. De fenor jag fått låna var dock två nummer för små och jag fick avbryta för att undvika skavsår. Det var ont om färskvatten ombord så vi fick bara ta en snabb dusch om dagen och toaletten hade ingen spolning utan man fick pumpa istället.

Sen eftermiddag seglade vi till South Molle Island för att få en bättre skyddad ankringsplats. På ön finns det massor av fåglar och ganska snart kom det några papegojor till båten. Splash grillade de tjockaste bitarna oxfilé vi någonsin sett. Det var gott men varken jag eller Bernhard orkade äta upp. Vi sov jättegott trots att en ny regnstorm passerade under natten. Jag snarkade och störde de andra men tystnade när Louise röt ”Haaannns”!

17/2 Segling vid Whitsunday Island dag 3

Efter frukost blev vi ilandkörda till resorten på ön. Här kunde vi äntligen duscha ordentligt och gå på vanliga toaletter. Det låter kanske löjligt att vi saknade duschar men det var faktiskt lite jobbigt att hela tiden ha salt på huden. Och inga kläder verkade bli riktigt torra när de fått salt på sig. Klockan tio var det fiskmatning vid bryggan Hit kom inte bara fisk utan också måsar och papegojor. De senare lät sig matas sittande på våra axlar eller händer. Resten av förmiddagen slöade och solade vi. Vi hade inte rört på oss speciellt mycket så jag passade på att simma 1000 meter i den fina och rena bassängen. På det här stället verkade allt från golfbana till diskotek finnas.

Dominique och Chiara matar papegojor

Medan vi varit iland hade Tim och Splash städat båten. De hämtade oss när det var dags för lunch. Sedan seglade vi tillbaka till Airlie Beach. Splash spelade under hela resan en massa bra musik. Det visade sig att han varit radio-dj i Nya Zeeland under många år. Sitt smeknamn hade han fått genom att han under en seglingstävling fallit ur båten. Han hängde kvar i ett rep och efter tio sekunder sköljdes han upp på däck igen av en våg och landade på fötterna! Han seglade för ProSail men ägde båten själv. Han ägde även ytterligare en segelbåt som var uthyrd med skeppare till ProSail.

Sen eftermiddag tvättade vi och fräschade upp oss. Sedan träffade vi gänget från båten på Beaches för öl och middag. Vi var ganska trötta efter dagarna på båten så vi tillbaka till vårt rum på Club 13 redan vid tiotiden.