Tre veckor i Thailand
En resa till Asien hade Hans funderat på i många år
men den hade inte blivit av. Det fanns alltid någon orsak
till att inte åka; för mycket jobb, för lite pengar,
inget ressällskap, inget dykcert, allmän feghet... Nu
fanns det inget att skylla på längre! När vi för
knappt ett år sedan bestämde oss för att resan skulle
bli av verkade den väldigt avlägsen. I januari 1998 var
det plötsligt dags att åka. In i det sista jobbade vi
båda två och vi hade helt enkelt inte tid att få
någon resfeber. Men en natt några dagar innan avfärd
drömde Bernhard att vi just kommit hem från vår
resa och att han glömt bort allt utom flygresan hem! Tidigt
på morgonen den 19:e januari körde Lasse och Marie oss
till Landvetter. Efter incheckningen av bagaget åt vi frukost
tillsammans, sedan var det dags att säga hej då och gå
till planet. När den lilla Fokker F28:an accelererade längs
startbanan och vi trycktes tillbaka i stolarna kändes det att
vi äntligen var på väg.
På Frankfurts flygplats hade vi ett uppehåll i väntan
på vårt plan till Bangkok. Flygplatsen var verkligen
deprimerande med plastgolv i grått och svart, ribbat innertak,
betong, metall, aluminium och oerhört rörigt planerad.
I transitområdet fanns inte en enda grön växt. Garuda
Indonesia, flight 997 kom iväg på utsatt tid och starten
var häftig. Planet hade en kamera i fronten vars bilder visades
på bildskärmar i kabinen! Maten ombord var god och det
måste nämnas att servicen var ypperlig fast vi åkte
i turistklass.
Redan på flygplatsen i Bangkok slog värmen och lukterna
emot oss. Vi tog en taxi in till Bangkok och blev omgående
blåsta av chauffören. Han krävde 100 bath mer än
taxametern visade. Vi var för trötta för att bråka
så han fick som han ville. Perry, en kompis som gör affärer
i Thailand, hade tipsat oss om the Rose Hotell på Surivong
Road, som låg nära till shopping och turistfällan
Patpong. Vi var väldigt trötta efter flygningen och glada
att få lägga oss i rena sängar i ett luftkonditionerat
rum.
|
|
|
Okänt tempel i Bangkok
|
Klockor i "discotemplet"
|
Gudinna i "discotemplet"
|
Att komma till Bangkok var lite av en chock. Staden är enorm,
har enligt uppskattningar mellan 10 och 12 miljoner invånare
och är den snabbast växande storstaden i Sydostasien.
Stadsplaneringen är annorlunda, det kryllar av människor,
trafiken är hetsig, luften full av avgaser och det pågår
ett ständig trafikkaos på gatorna. Det finns små
stånd, verkstäder och kvartersrestauranger överallt
och ljudnivån är hög dygnet runt. Kontrasterna är
stora med flotta bankpalats brevid ruckel. De rikaste rika möter
de allra fattigaste. Mitt i kaoset finns det dock oaser i form av
parker och otaliga tempel. Trots att man var inne i en ekonomisk
kris så pågick byggen överallt. Man försöker
bygga bort trafikstockningarna med ett nät av trafikleder på
höga betongpelare över befintliga gator. Ovanpå
en del av dessa leder byggs det en pendeltågbana. Tunnelbana
är svårt att bygga pga att staden nästan flyter
på lera. Gräv ett hål och det vattenfylls omedelbart.
Blandningen av asiatisk kultur, gammalt slitet och hypermodernt
påminnde om miljön i filmen "Bladerunner".
Här fanns något att se och göra för alla, från
tempel och museer till ett häftigt nattliv. Om man nu orkar
mer än några dagar i den här staden.
Enklaste sättet att ta sig fram i Bangkok visade sig vara
att åka taxi. Det fanns en hel del illegala taxibilar (med
taxi-skylt) men bilar med skylten "Taxi-Meter" har luftkonditionering,
försäkring och var lätta att få tag på.
Ibland ville förarna förhandla om priset och köra
utan taxameter. Det blev dock alltid billigare med taxameter. En
resa i de centrala delarna kostade max 100 bath. Vid ett tillfälle
vägrade chauffören slå på taxametern, så
vi klev helt enkelt ur bilen. Man kan också åka motorcykeltaxi
men trafiktempot är hårt och det är att leka med
döden. Det kryllar av tuk-tuk (en blandning av motorcykel och
liten bil) och förarna nästan drar in en i fordonen. De
hade ofta erbjudanden om rundturer för en billig penning men
då ingick alltid några stopp hos affärer som gav
dem provision eller bensinkuponger för att ta dit kunder. Vi
gjorde erfarenheten att det är att be om att bli lurad att
gå med på en sådan tur. Det var kul att åka
tuk-tuk men man är mycket oskyddat om en olycka inträffar.
Att gå över gatan var en utmaning i sig. Ofta tvingades
vi springa över och det gällde att se upp för motorcyklarna.
Flodbussen var det billigaste och skönaste sättet att
ta sig fram och många sevärdheter låg utefter floden.
|
|
Hetsig trafik
|
Flodbussen
|
Många Thailändare betraktar alla västerlänningar
som stenrika och verkar tro att man kan hala upp dollarsedel efter
dollarsedel ur fickan. Den officiella minimilönen var runt
200 bath per dag men många får mindre betalt. Man jobbar
oftast hela dagarna veckan runt, men är ändå ganska
fattiga. Detta är också en av förklaringarna till
den omfattande prostitiutionen. En flicka kan tjäna ihop till
en vanlig arbetares månadslön på en kväll.
Den som inte kan eller vill sälja sin kropp forsöker ofta
hitta andra vägar till snabba pengar. Vi upplevde att många
försöker lura turister så mycket det går.
Nu var inte allt negativt: Thailändarna var i grunden vänliga
och log oftast, även när de inte förstod. Och de
ville gärna lära oss blekansikten några ord på
thai.
På Patpong ligger många gogo-barer och bordeller inriktade
på västerlänningar och inkastare försöker
locka in kunder. När vi visade oss vara ointresserade frågade
några av dem om vi istället ville se boy-boy. Jag kommenterade
en gång på typisk thai-engelska: "same-same, but
different". Enligt vår vän Perry är alla ställen
på bottenvåningen samt de som ingår i Kings Group
säkra och det är inga problem att bara ta en Cola och
titta på gogo-tjejerna. Man ska dock absolut inte välja
något ställe en trappa upp! Vi nöjde oss med att
försöka fynda på kvällsmarknaden istället.
|
|
|
Fruktförsäljare
i Chinatown
|
Snygg neon
|
Kock hos Patpong
Seafood
|
Det fanns massor av matställen att välja på i Bangkok.
En del av maten i gatustånden såg fräsch ut men
lukterna och miljön runtomkring fick oss att tappa aptiten.
Det blev en hel del hamburgare på McDonalds istället.
Riktiga restauranger fanns i alla prisklasser från det allra
billigaste till svenska guldkrogspriser. En god regel var att läsa
utanför vad man har att erbjuda och att kolla om det fanns
thailändare bland gästerna. Vi bekräftade denna regel
genom att äta på Patpong Seafood som låg strax
utanför hotellet. Restaurangen var belägen utomhus, var
20x50 meter stor och verkade vara helsponsrad av Carlsberg. De thailändska
gästerna var i klar majoritet och det var rent och gott om
plats. Man kunde välja råvarorna från isbäddar
eller akvarier och kockarna stod fullt synliga i ett kök utan
väggar. Vi beställde fritterade grönsaker, heta räkor
med mintblad, kyckling med soja och grönsaker, vitt ris och
vitlöksbröd. Till detta drack vi rikligt av den inhemska
ölen Singha. Maten var mycket god men de starka räkorna
som Hans beställt var i häftigaste laget. Det var gott
om färsk grönpeppar och chili på tallriken och vi
kan försäkra att öl inte släcker denna hetta.
Hans satt rödblossig, svettig och flåsade mellan tuggorna;
räkorna skulle absolut ned! En ung servitris tog hand om oss
och servicen var verkligen perfekt. Hela kalaset kostade bara 540
bath och servitrisen tog motvilligt och bugande emot 60 bath i dricks.
De enda problem vi hade med matsmältningen var magknip pga
att vi drack för lite vätska. Och så brände
det förståss en hel del när kryddorna skulle ut
igen där bak.
Till del 2
|