Tanken bakom bilden

Tanken bakom bilden är många gånger lika spännande som bilden i sig. När jag läser en fototidning eller fotobok tittar jag ofta först på bilderna och läser bildtexterna. Sedan kommer funderingar över hur fotografen tagit bilden och vilket budskap bilden ger. Vad är det som gör bilden intressant eller vacker? Till sist läser jag artikeln eller boken.

Nedanstående text är mina tankar runt mina egna bilder. Ibland tillkommer en bild av en slump eller tur, ibland ligger det mycket förberedelser och tester bakom en bild men ofta hamnar jag lite mitt emellan. Texten kan ses som ett komplement till sidorna om UV-foto. Den kommer att byggas ut allt eftersom jag får tid att skriva. Det kanske smyger sig in några landbilder också.

Anemonfisk

Efter min första lyckade bild av anemonfiskar har jag nästan blivit besatt av att fotografera dem. Många gånger har jag ägnat hela dyket åt anemonfisk och bara lyckats få någon enstaka riktigt bra bild. Anemonfiskar kan vara svåra att fotografera eftersom de rör sig nästan hela tiden. Men rörelsemönstret är ganska förutsägbart och de står stilla någon sekund emellanåt. Genom att studera fisken ett tag kan man klura ut var den föredrar att "patrullera sin anemon". Anemonfiskar har ett strikt revir som är konformat uppåt. Detta kan undvikas genom att fotografera från sidan och gärna något nedifrån och upp. Anemonfiskar gör allt för att försvara sin anemon. Faktum är att den enda fisk jag blivit biten av är en anemonfisk…

Vårt dyk närmade sig sitt slut och vi simmade tillbaka mot båten genom en ravin. Det var sen eftermiddag och började bli för mörkt för att fotografera utan blixt. På en brant sluttning fick jag syn den här extremt färgglada anemonen. Det krävdes bara tre försök för en någorlunda lyckad bild. Det var tredje dagen jag använde en digital kamera i undervattenshus så resultatet handlade främst om tur. Full automatik med intern blixt fungerade bra genom att det naturliga ljuset var så svagt att blixtens ljus tog överhanden.
Pink anemonefish Amphiprion perideraion. The Entrance, Osprey Reef, Coral Sea, Australien, 2003-02-09. Canon PowerShot S45.

Genom filmen ”Hitta Nemo” tror många att fiskarna i en anemon är en familj. I själva verket kommer de till anemonen som larver och är inte släkt med varandra. Vanligen lever de i par och den största av dem är hona. De andra anemonfiskarna i gruppen har stannat upp i ett halvvuxet stadium och utvecklas först till vuxna om någon av de dominerande vuxna dör. Om honan dör omvandlas den största hanen till hona. Anemonfiskar lever i symbios med anemonen. Till skillnad från alla andra fiskar och plankton så klarar de sig från att brännas av anemonen. Redan på äggstadiet påbörjas en immunisering genom att en av föräldrarna gnuggar äggen mot anemonens tentakler. Efter cirka en vecka kläcks äggen och anemonfisklarver glider iväg med havsströmmarna. När de omvandlats från larv till unga anemonfiskar måste de omgående börja anpassa dig till sin nya anemon genom att gnugga sig mot den. Det slem de utvecklar på kroppen gör att anemonen inte uppfattar dem som bytesdjur.

Efter närmare 20 försök att få en skarp bild med autofokus gav jag upp. Istället iaktog jag var fisken brukade dyka upp. Ställde skärpan på den platsen med autofokus i läge spotmätning och låste inställningen. Jag låg stilla på sandbotten bredvid anemonen utan att förstöra något. Nu satt bilden efter bara tre försök! Fisken är placerad mitt i bilden men ögat hamnar nära en tänkt skärningslinje mellan två vertikala och två horisontella linjer. Anemonen i bakgrunden och den mörkröda ”anemonfoten” i förgrunden ger bilden ett djup och en diagonal linjer. Ett till synes ordinärt porträtt blir en riktigt intressant bild!
   
Bländare och slutare ställs manuellt mot den blå bakgrunden. Genom att ändra slutartiden regleras sedan bakgrundsfärgen efter önskemål. Ofta blir den blå färgen vackrast på förmiddagen och om man riktar kameran något uppåt. Blixten används för att lysa upp förgrunden och få fram färgerna. Hur jag än försökte fick jag bara med den dominerande honan i bild. Det blev en fin bild men när jag skulle trycka den på T-shirts klippte jag in flera exponeringar av samma fisk i olika positioner. På så sätt fick jag fram den bild jag egentligen ville ta. Sådana bilder kan bli ett konstverk i sig men man bör vara öppen med att de är manipulerade.

Hajar

Hajar är med få undantag rörliga motiv och en kompakt kamera hinner ofta inte med att fokusera. En kompakt kamera har stort skärpedjup och vid bra ljusförhållanden kan det fungera utmärkt att ställa skärpan manuellt på önskat avstånd och bländare 4. Slutartiden för rörliga motiv bör vara 1/250 sekund. Välj en ännu mindre bländare om ljuset räcker till. Fotografera med ljuset. Mot ljuset kan du skapa vackra siluettbilder men då bör slutartiden vara ännu kortare. Oftast kommer inte hajen nära nog för att blixtljuset ska nå fram varför blixten kan stängas av. Använd rödfilter och manuell vitbalans för att ta ned blåsticket eller fotografera om möjligt i RAW för att kunna justera färgen i efterhand. En halvautomatisk kamera kan ställas på slutarprioritet och 1/250 sekund. Med en vidvinkeltillsats eller systemkamera med vidvinkeloptik går det att komma nära nog för att använda blixt. Jag har ännu bara få bilder av haj då jag valt att istället utnyttja en av den kompakta kamerans möjlighet att filma.

En grupp hajar cirklade runt oss. Kanske ville de se om vi hade med oss en gratis måltid till dem. Även om det är få dykare som kommer hit så minns hajarna att de blivit matade här. Vi såg troligen samma grupp hajar under en resa 2003 och skojade om att de var utsända av Sudans turistministerium. Blixtljuset nådde nätt och jämnt fram så det hade varit bättre att stänga av blixten och istället använda ett rödfilter. Grey reef shark Carcharhinus amblyrhynchos, Sha ab Rumi, Röda Havet, Sudan 2005-09-29.

Faran med hajar är i på många sätt mycket överdriven. De är som en flock nyfikna hundar och är duktiga på att läsa av vårt kroppsspråk. Om man följer dem med blicken och på så vis ger dem ett kvitto på att man ser dem så brukar de inte komma obehagligt nära. Regeln vid all dykning är att inte mata någon fisk. Det ändrar djurens beteende och lockar till sig haj. I slagsmålet om maten kan det hända att även en dykare blir biten. Människan står inte på hajens meny och mänskligt blod luktar illa för dem. Urin lockar däremot till sig dem så pinka inte i dräkten! Vithaj vill ha en fet måltid och vi är helt enkelt för magra för dem. Problemet med de största hajarterna är att när de väl bitit så avslutar de oftast måltiden. Hajar är havets renhållningspatrull och de äter främst svaga, sjuka och skadade djur. Det är ingen bra idé att dyka vid stora sälkolonier då vithajen troligen betraktar sälar som korvar med morrhår. Och en dykare vid ytan ser kanske ut som en skadad säl.

Den här bilden är långt ifrån tekniskt perfekt. Den är tagen på 20 meters djup men min lilla Canon PowerShot S45 utan blixt med manuell vitbalans. Det krävdes en hel del färgkorrigering och brusreducering. Men det är fart i motivet och kombinationen dykare och haj gjorde att Metro köpte bilden för en artikel om dykning med hajar.

Människan är hajens värsta fiende och man tror att det dödas runt 100 miljoner hajar om året. Hajen reproducerar sig mycket sakta så detta påverkar allvarligt balansen i havets ekosystem. Utöver människan så har vithajen kanske bara en fiende. Vad gör en späckhuggare som möter en vithaj? Tar paus för lunch! Bra information om hajen finns på webbsidan http://www.sharkology.com.

Världens farligaste djur - döda människor per år:

  • Malariamyggan 2500000
  • Ormar 50000
  • Husdjur 30000
  • Krokodiler 3000
  • Spindlar 200
  • Stora kattdjur 100
  • Maneter 70
  • Hajar 30

Källa: Illustrerad Vetenskap

Om människan varit med så hade vi toppat listan. Och vi som är rädda för hajar...

Goby och räka

Blue and redspotted prawn goby Cryptocentrus caeruleopunctatus och Marbled pistol prawn Alpheus rapax . Det behövdes tre försök innan jag hittade ett par som inte skrämdes av mig. Sedan tog det 30 minuter att få dem att vänja sig vid min närvaro och få bra bilder. Kameran var bara 20 cm från dem. Undervattensfoto kräver tålamod! Mesharifa Island, Röda Havet, Sudan, 2005-09-24.

Goby och räka är ytterliggare ett exempel på samarbete under ytan. Räkorna som nästan är blinda gräver boet och fisken vaktar. Oftast är de ett par räkor och ett par fiskar men det är sällan man ser mer än två av dem åt gången. För att lyckas fotografera dem måste man närma sig sakta. Man lägger sig på botten så att solen inte skuggas och har strömmande vatten mot sig. Annars känner fiskarna den främmande lukten av dykare och är mycket försiktiga. Här är det en fördel att hålla kameran långt framför sig. Användare av systemkameror kameror tycker det ser löjligt ut men det fungerar. Ofta hittar man Goby på grunt vatten och kan därmed fotografera dem utan blixt med manuell vitbalans eller RAW.

 

© 2009 Hans Spicar | www.resochdyk.nu | skicka e-post