Dykning vid Queen Charlotte Islands

I slutet av mars 2002 blev jag uppringd av Kent Forsén. Sedan resan 1999 visste jag hur extremt bra dykning i västra Kanada kan vara. Kent hade fått en plats över ombord på en dykbåt som torde vara varje dykares dröm. Han hade tittat på båten ett år tidigare och beskrev den så här. ”Tänkt dig att ett gäng dykare sitter och tar några öl och fantiserar ihop den dykbåt de skulle bygga om de vann storvinsten på lotto. Nu är det någon som har byggt den båten.” Båten hette Nautilus Explorer och vår resa skulle gå längs Vancouver Island och upp till de södra delarna av Queen Charlotte Islands. Det tog mig bara 5 minuter att bestämma mig för att tacka ja. Man lever bara en gång!

Karla åkte med Nautilus Explorer för 15:e gången!

Tidigt på morgonen den 17/5 var det äntligen dags att åka. På Landvetter visade det sig att dykaren jag ersatt fortfarande var inbokad trots att mitt namn stod på biljetten. Man kan inte flyga på någon annans identitet så ett tag såg det ut som om min resa skulle sluta redan på Landvetter. Chefen för SAS bokning denna morgon började hjälpa oss med en suck… Ett telefonsamtal till resebyrån gav oss informationen att bokningen skulle stämma på Air Canada men att flygsträckorna med SAS var missade. Lösningen blev att jag bokades in på en ledig plats på planet till London utan kostnad. Nu började det bli ont om tid. Vi hann ombord och på planet gav Kent, sin vana trogen, mig näven för ett handslag. ”Här har du näven - nu är vi på väg”.

Strax efter klockan ett lyfte vi från Heathrow mot Vancouver med Air Canada 896. Både Kent och jag är genom våra yrken lite ”medicinskt överinformerade” och hade tagit värktabletter med blodtunnande bieffekt för att förebygga blodpropp. Jag hade dessutom på mig kompressionsstrumpor. En seriös dykare lämnar ingenting åt slumpen! Flygningen tog 10 timmar och allt gick bra. Vi landade lokal tid strax efter klockan två på eftermiddagen.

Vancouver Downtown med Granville Island i förgrunden

Solen sken och vi kände oss pigga trots den långa flygresan och att vår inre klocka var över midnatt. Vi åkte taxi till Travelodge Downtown. Portieren kände genast igen Kent vilket inte är så konstigt efter alla resor till Kanada. Efter att ha installerat oss och fräschat upp oss lite skyndade vi oss för att titta i några dykbutiker och sportaffärer. Den största och mest välsorterade var utan tvekan Mountain Equipment. Utbudet av sportutrustning och kläder är enormt i Kanada. Det verkar logiskt när man ser vilka fina möjligheter naturen ger här. Man kan dyka på förmiddagen och åka skidor på eftermiddagen. När det skymde kunde man se de elbelysta nedfarterna i bergen ovanför Vancouver! Det är bara två timmars bilresa till Whistler som anses vara en av Nordamerikas bästa skidorter.

Vid tiotiden var vi tillbaka vid Travelodge. Nu var vi rejält trötta och hungriga och borde ha ätit för länge sedan. Många restauranger hade redan stängt så hamnade på Umbertos, en italiensk restaurang modell bättre. Kent var så trött att han somnade vid bordet flera gånger…

Späckhuggare i indiansk stil
utanför Vancouver Aquarium
Pacific Whitesided Dolphin

Vi vaknade tidigt och kunde inte somna om. Hemma var det redan eftermiddag och det kändes ungefär som när jag jobbat natt. Frukost åt vi på ett ställe som hette The Parrot. Jag valde en jättegod lax- och spenatomelett med rårakor. Sedan promenerade vi genom Downtown till piren där kryssningsbåtarna lägger till. Vi fortsatte längs strandpromenaden till Stanley Park och Vancouver Aquarium. Akvariet var verkligen välordnat och värt ett besök. Det fanns flera mycket intressanta avdelningar, bland annat Pacific Canada och Treasures of the BC Coast som visade det lokala livet under vattnet. På utsidan fanns några stora bassänger med delfin, sjölejon, säl och vitval. I en mindre bassäng flöt två havsuttrar omkring och kelade med varandra. Både sjölejonen och delfinen visade sina förmågor flera gånger under dagen. Delfinen hoppade vid ett tillfälle 5 meter rakt upp ur vattnet.

Med hjälp av de stora fenorna simmar sjölejon väldigt snabbt!

Efter en sen lunch åkte vi buss tillbaka till Travelodge och beställde taxi för resan till Stevenston Landing och Nautilus Explorer. Det var svårt att hitta rätt då vi inte fått någon exakt adress. Till slut kom vi rätt. Vi skulle först få mönstra på några timmar senare så vi började leta efter de andra två Göteborgarna som flugit över en dag efter oss. Vi hittade Erik och John vid en kanna öl. Efter att gemensamt ha avverkat ytterligare en kanna gick vi för att köpa godis för resan.