Resedagbok Australien 2003

12/2 Ballongflygning

Vi vaknade av att min mobiltelefon ringde klockan halv fyra. Det tog en stund innan vi förstod var det var som lät och självklart hann vi inte svara. Det var pappa som ringde för att se till att vi skulle vakna ordentligt när vi skulle upp för att flyga ballong. Tur var väl det eftersom väckarklockan, just denna morgon, strejkade. Hade inte pappa ringt och väckt oss så hade vi försovit oss. Det blev en snabb morgon och strax efter fyra stod vi på plats utanför YHA och väntade på bussen. Jag passade på att ringa pappa och prata lite med honom. Förutom Hans och jag så var det sex stycken japaner eller kineser, har så svårt att se skillnad på dessa, som också skulle med.

We have liftoff Ballonger i morgondimman

Bussen kom på utsatt tid och vi åkte iväg till ett hotell och plockade upp några japaner till. Därefter bar det iväg till Mareeba på Atherton Tablelands där vi skulle flyga ballong. Det var en japansk guide och en ruffig, delvis tandlös chaufför. Han var mycket trevlig men körde som en biltjuv. När vi kom fram till det första stället fick vi vänta. Man kan antingen flyga i 30 eller 60 minuter. Vi skulle flyga i 30 minuter och fick därför vänta tills ballongen landade igen. Eftersom man inte vet vart ballongen landar fick vi åka efter den med bussen. Efter 30 minuter var det i alla fall vår tur. De hade landat ute i en hage så vi fick klättra över ett staket för att nå ballongen. När man byter passagerare så kan inte alla hoppa ur samtidigt. Gör man det så stiger ballongen igen. Vad man gör är att en ut en in. Det var ganska kul att se de gamla japanska tanterna och farbröderna så graciöst de kunde försöka ta sig ur korgen. Vår pilot hette Steve och han tog oss ganska fort högt upp i luften. Det var en härlig känsla att sväva högt över marken och titta ner på landskapet. Jag har alltid velat flyga ballong och nu hade jag äntligen fått göra det!

Ballonger över Mareeba

Steve berättade att det är vulkanisk jord här och tillför man bara vatten så går vad som helst att odla. Här odlas frukter av alla de slag, tobak och te. Våra 30 minuter gick fort och lika fort som vi steg, lika fort sjönk vi nu mot marken igen. När vi landade var vi tvungna att stå lätt tillbakalutade med böjda knän och hålla i en tamp. Detta för att vi inte skulle skada oss om korgen tippade när vi tog mark.

Väl på marken fick vi hjälpa till att packa ihop ballongen. Det var lite kämpigt men alla hjälptes åt. Jag och japansk tant skrattade gott åt varandra när vi höll på att försvinna in i allt ballongtyg. Efter sin första ballongfärd så skall man dricka champagne och få ett certifikat på att man har flugit. Vi åkte iväg till en farm där vi blev bjudna på mousserande vin blandat med apelsinjuice till frukosten. Det hade inte varit några problem att bli lite på lyset om man ville, för de kom och fyllde på så fort man druckit lite. Klockan var ju dessutom inte mer än halv nio.

Vår pilot Steve Alla fick hjälpa till att packa ballongen

Vi var tillbaka på YHA vid halv elva och gick genast och lade oss. Vi hade en del sömn att ta igen. Vi sov i fyra timmar. När vi vaknat till liv så gick vi till Takas kontor och hämtade videofilmen vi beställt från dykningen. Vi hade bestämt att skicka hem en del saker som vi kände att vi inte behövde så vi gick till postkontoret. Det kostade 50 AUD, inklusive försäkring att skicka hem drygt två kilo med båt. Därefter gick vi till matmarknaden och åt en sen lunch. Hans behövde klippa sig och medan han var hos frisören gick jag runt och tittade i affärer. På vägen hem köpte Hans en tröja och vi gick och för att få kinesisk massage. Strax innan massagen var över så bytte de massör och en äldre man kom och talade om för oss att vi var stela lite här och var. Han hade självklart medicin mot det och frågade om vi var intresserad. Innan vi ens hann svara så hade han satt på ett plåster som luktade tigerbalsam på ryggen. Det var bara att betala och se glad ut. När vi kom tillbaka till YHA packade vi våra saker och tog det lugnt resten av kvällen. Detta var vår sista kväll i Cairns.