Bangkok

Detta var vårt andra besök i Bangkok. Vid första besöket 1998 var vi ovana resenärer och blev i det närmaste chockade av staden. Denna gång hade både vi och staden förändrats. Det var lättare att hitta och staden kändes mer organiserad. Skytrain och en tunnelbanelinje har tillkommit. När man åkte med dem kändes det som om man befann sig i Singapore. Vi var förberedda på att många försöker dra fördel av och lura turister. Så fort vi kom ut från flygplatsen försökte en limousinchaufför sälja en resa in till Bangkok till ”special price” på 2500 Bath. Jag kommenterade skrattande att vi varit här förut varvid han sänkte priset till 550 Bath. Jag tackade glatt nej. Här liksom i övriga Asien gäller det att inte ”förlora ansiktet” och ta allt med ett leende.

Vi hade i förväg bokat ett paket med transfer och två övernattningar. Det var ganska skönt att börja på detta sätt för vi var rejält trötta och behövde sova när vi kom fram. Royal Hotel är Bangkoks första stora hotell och har väl sett sina bästa dagar men det dög för oss. Frukostbuffén var massiv och vi åt en andra frukost innan vi somnade. En fördel med Royal Hotell är att det ligger nära Grand Palace, floden och några vackra tempel. Om man bara stannar några få dagar i Bangkok hinner man ändå med att se en hel del. ETC har sitt kontor på hotellet och där fick vi hjälp med att boka flygbiljetter till Kambodja. Tidigt på kvällen gick vi knappa 500 meter till Khao San Road för att äta middag och e-posta hem.

Khao San Road har förvandlats till Liseberg för backpackers

Om man inte har något emot att gå en bit så kan man promenera till floden och ta flodbuss till Skytrains ändstation. Därifrån kan man ta sig till shoppingdistrikten och till knutpunkten för tunnelbanan. På kartan ser det ut att vara en omväg men tidsmässigt spelar det ingen större roll. På köpet får man se mer av staden. Taxi är ett skönt och billigt sätt att ta sig fram i Bangkok men det kan ta mycket lång tid i rusningstrafik. Ibland erbjuder chaufförerna ett fast pris men det är alltid högre än vad det blir med taxameter. Vi erfor att de nyare bilarna alltid har taxameter och luftkonditionering. Man bör undvika att åka med bilar utan taxameter då de är illegala och saknar försäkring. Att gå över gatan i Bangkok kan vara ett äventyr i sig. Bilarna kör fort och gatorna är breda. Det kan ta evigheter tills det blir grönt för fotgängare om det ens finns ett övergångsställe. Ofta får man springa över gatan. På vissa ställen vänds dessutom körfälten i rusningstrafik och så har man vänstertrafik. Det gäller att se sig för!

Världen är liten eller så hamna alla resenärer någon gång på Khao San Road. Här sprang vi på Eric och Carrie som vi träffat på färjan till Koh Tao. Det blev en trevlig improviserad lunch på en bakgata. Khao San Road var en gång en genuin gata som bara ryggsäcksresenärer kände till. Nu är det mer som en cirkus där man själv deltar. Här finns en bra kvällsmarknad, mycket restauranger och barer. På kvällen är gatan avstängd för trafik och full av marknadsstånd. Neonskyltarna är fantastiska. Om man vill bo här så är det nog säkrast att välja ett ställe som ligger på någon gata bort för här är det aldrig tyst.

Templet Wat Phra Kaew i Grand Palace

I en så stor stad som Bangkok finns det massor att se och göra. Om man bara har några timmar på sig tycker jag Grand Palace är det man ska se. Grand Palace och templet Wat Phra Kaew var det första som byggdes när man 1782 beslutade att flytta huvudstaden till det som blev Bangkok. Man får inte gå in i själva Grand Palace men det är sevärt från utsidan också. Templet är mycket vackert och det får man gå in i. Bernhard hade byxor med lite väl korta ben och fick dra ner dem så mycket det gick för att komma in. Man får inte heller ha sandaler, bara axlar eller shorts. Förmiddagen vi besökte området var det mycket varmt och det kom också en liten regnskur. Vi tittade även på riksregalierna där det fanns luftkonditionering så vi blev både torra och svala.

Sista dagen i Bangkok besökte vi Chatuchak Weekend Market som är en av världens största marknader med 9000 stånd. Vi hade väntat oss det vanliga kaoset men mötte en ordning som till och med fick marknaden i Singapore att verka rörig. Marknaden ligger vid slutet av den nya tunnelbanelinjen. Man kan också åka Skytrain hit. Utbudet är enormt. Marknaden är ett bra ställe att köpa kläder, hantverk och souvenirer. Några piratkopior hittade vi dock inte. I Pantip Plaza hittade vi de DVD-filmer vi ville ha. Hos Sunny Camera i MBK Center hittade jag äntligen det lätta och stabila stativ jag behövde till kameran. Vi besökte också Siam Center där allt i mode och sport fanns. Billigt var det inte och det såg ut att finnas en hel del tonåring med gott om pengar här.

All frukt man kan önska sig finns på Chatuchak Weekend Market

När vi skulle flyga till Kambodja valde vi att åka med hotellets egen chaufför vilket kostade 500 Bath. När vi kom tillbaka från Kambodja valde vi flygbussen som bara kostade 100 Bath per person men då tog det lite längre tid. Bussen stannade strax utanför hotellet. Sista resan ut till flygplatsen gjorde vi med en taxi vi stannade på gatan. Det kostade bara 170 Bath och tog 35 minuter. Men så var klockan också nio på kvällen och trafiken minimal för att vara i Bangkok.