På tur med buss i Malaysia

2/4 Camerun Highlands

Så var det resdags igen. Vid hostellet träffade vi loppbiten svensk som fick en allergitablett av mig mot klådan. Vi gick till bussterminalen och konstaterade att denna buss såg precis lika risig ut som den vi såg häromdagen. Biljetterna kostade dock bara 10 RM per person (25 kr). Bagaget fick vi lasta själva. Luckorna till bagageutrymmet hade en tendens att öppna sig så chauffören fick stanna efter en liten bit och kolla dem. Bussen var tack och lov sval och bra att åka i.

Resan gick snabbt på en fin motorväg. När vi svängde in på bergsvägen upp till höglandet så vaknade min mage. Tydligen så ville gårdagens kinamat ut. Vägen bjöd på över 620 kurvor och en makalös utsikt men jag njöt inte så mycket av den utan fick koncentrera mig på knipa med rumpan. Kurvorna var snabba med ibland enorma stup vid sidan om och det fanns just ingen plats att stanna på. Det var en befrielse att komma fram till Thana Rata där jag, tack vare guideboken, visste att det fanns en allmän toalett intill bussterminalen. Bernhard fick passa väskorna medan jag rusade till toaletten, slet av mig byxorna och exploderade stående…

Daniels Lodge i Thana Rata

Vi bjöds på skjuts till Daniels Lodge som visade sig vara billigt (20 RM för twinbed room, shared toilett), rent och trevligt! Vi var ganska trötta och vilade en stund för att sedan av trötthet vingla iväg ned till byn. Kanske var vi påverkade av höjden men den dåliga sömnen och de långa promenaderna i Kuala Lumpur hjälpte säkert till. Vi åt indisk mat, promenerade i en vacker park och avslutade med kaffe. Tillbaka på Daniels Lodge började vi prata med Joanna från England som var läkare och Mandy från Zimbabwe. Båda var mycket trevliga och fulla av tips. Vi drack öl, Mandy bjöd på te och hoppsan, nu var klockan 22.20. Här i höglandet behövdes ingen luftkonditionering. Nätterna var svala som en svensk försommarnatt och dagarna lagom varma med mycket frisk svalkande luft.

3/4 Jungle Trekking

Vi vaknade klockan åtta och åt frukost på verandan där det var väldigt svalt och skönt. Vi lämnade in smutstvätt och gick sedan med husets korvtiggande hund i hasorna för att köpa bussbiljetter till Penang. Sedan var det dags för en lätt "jungle trekking" upp till en utsiktspunkt som hette Gurnung Jasar. Det var lite kämpigt för oss som var ovana vid höjden, 1800 meter över havet, men värt besväret för utsikten var makalös. Det blåste en skönt svalkande vind på toppen. Det tog ca 60 minuter att gå upp och 30 minuter att komma ned. Vi åt lunch nere i Tanah Rata.

Sydostasiens största teplantage Vår indiske guide

Vid tvåtiden åkte vi på en guidad tur i området. Vi började med att besöka Sydostasiens största teplantage. Det var otroligt vackert med alla tebuskar som klättrade upp och ned för kullarna. Arbetarna på plantagen var nästan uteslutande från Indien. Här fick de betydligt bättre betalt än hemma. Det fanns till och med en egen skola. Vi besökte också en lokal tefabrik och provsmaka te.

Teprovning hos Boo Tea. Observera katten i Bernhards knä! Honung hjälper mot allt!

Sedan bar det vidare till en rosenträdgård där vi gick uppför den branta sluttningen till en utsiktspunkt som låg 800 meter över havet. Utsikten var vacker och man kunde se de många grönsaks- och blomsterodlingarna nere i dalarna och på sluttningarna. Vi fortsatte till en bifarm där man även sålde honung. En liten rund kinesiska försökte sälja honung till oss och berättade att den skulle var bra för dålig mage, impotens och skärsår. Hon sa att om någon var dålig i magen så kunde hon hjälpa till eller gärna demonstrera med en kniv!

Dalarna var fyllda med frukt, grönsaks och blomsterodlingar.

Nästa stopp var en fjärilsfarm men vi valde att stanna vid bussen eftersom vi redan varit i Butterfly Park i Kuala Lumpur. Sedan stannade vid en jordgubbsfarm och för oss som har jordgubbar hemma var det lite löjligt. Jordgubbarna odlades i växthus på bord i jord från Holland. Turens sista stopp var ett vackert kinesiskt buddistiskt tempel. Här fick man gå in och fotografera bara man tog av sig skorna och var tyst.

Tempelporten Bernhard vid ett vakande lejon Gyllene staty av Buddha

Tillbaka i Tanah Rata åt vi middag bestående av fried rice med kyckling, ägg och fisk. Det var tyvärr inte speciellt gott men mätta blev vi. Dagen avslutades med att skriva vykort och e-post hem.

4/4 Med buss till Georgetown på ön Penang

Tiden går fort när man har det bra. Här var behagligt svalt och lugnt att vara och vi hade gärna stannat längre. Men det var nu dags att åka vidare till Penang och framför allt avsluta vår resa med minst en vecka i solen på någon strand. Vi gick upp redan klockan sju för att hinna äta frukost innan avresan. Hushunden höll sig framme och tiggde ihärdigt så den blev matad med korv och ägg från vår frukost. Ned till bussen fick vi sällskap av både hushunden och en annan hund som följde oss hela vägen. Även denna buss var risig och skitig och inte alls så fin som de bussar från Trans National som vi sett i reklamen. Denna gång kunde jag njuta av utsikten utefter den slingriga bergsvägen.

Hans och husets korvtiggande hund

I Tapah stannade bussen ett tag för att försöka få igång den krånglande luftkonditioneringen. Vis av skadan gick jag på toaletten och höll på att missa bussen. De fick tuta fyra gånger innan jag fattade att jag skulle skynda mig. Under tiden stod Bernhard framför bussen för att hindra den från att åka utan mig. Nu fungerade luftkonditioneringen men vi blev svarta om händerna av sot från reglagen och mina beiga byxor blev gråaktiga. En stund innan vi kom fram pajade luftkonditioneringen igen och det blev fruktansvärt varmt på nolltid.